Często o sukcesie nawiązywanej relacji międzyludzkiej decyduje pierwsze wrażenie. Podobnie jest z relacją na linii pacjent-lekarz, a w szczególności pacjent-dentysta. Co zrobić, aby po pierwszej wizycie klient wrócił do nas, chcąc kontynuować leczenie czy kontrolę stanu zębów?
Cały proces opieki nad klientem najlepiej sprowadzić do kilku najważniejszych kroków tak, aby zadbać o każdy element i móc wyciągnąć wnioski po jego przeprowadzeniu. Zacznijmy więc od pierwszego etapu.
Gdy zgłasza się do nas nowy pacjent, warto wypytać o szczegóły dotychczasowych doświadczeń w leczeniu, przeprowadzając wywiad stomatologiczny. Taką rozmowę najlepiej przeprowadzić twarzą w twarz, aby dopytać o ewentualne szczegóły. Pytania może również mieć sam klient.
W niektórych przypadkach prośba o wypełnienie tzw. ankiety zdrowia pozwoli przyspieszyć cały proces – zwłaszcza w sytuacji, gdy brakuje nam personelu do bieżącej obsługi pacjentów. Jednak odpowiednio poprowadzona rozmowa może od razu pozytywnie wpłynąć na całą relację. Według badań Naczelnej Izby Lekarskiej 92% lekarzy uważa, że umiejętności miękkie są równie ważne co wiedza i umiejętności fachowe. Na tym etapie można powiedzieć, że nawet ważniejsze.
Korzystając z aplikacji webowej IQ Dental, można usprawnić proces przeprowadzania wywiadu czy wypełnienia formularza przez klienta. Program zawiera moduł wzorcowej konsultacji oraz możliwość zaplanowania leczenia, który ułatwia wyjaśnienie pacjentowi poszczególnych kroków.
Zazwyczaj dopiero w trakcie pierwszej wizyty pacjent ma kontakt z lekarzem, który będzie leczył jego zęby. Tutaj również istotne jest pierwsze wrażenie. Wszystko po to, aby poczuł się jak najbardziej komfortowo.
Dobrze byłoby, aby lekarz przed spotkaniem z klientem zapoznał się z zebranymi informacjami na temat jego dotychczasowego leczenia. Z algorytmem IQ Dental staje się to łatwiejsze. Częściowa automatyzacja diagnostyki i planowania leczenia pozwala szybciej wprowadzić lekarza w konkretny przypadek.
W ten sposób pacjent ma poczucie, że dentysta jest przygotowany i kompetentny w tym, co robi. Po wstępnym przeglądzie i ewentualnym badaniu następuje właściwe leczenie.
Istnieje duża szansa, że klient usatysfakcjonowany przebiegiem oraz rezultatem pierwszej wizyty pojawi się ponownie u tego samego dentysty. Dobrze wiemy, jak regularne kontrole ułatwiają cały proces opieki nad pacjentem. Dzięki temu leczenie może być mniej bolesne zarówno dla klienta, jak i jego portfela.
Dużą rolę w tym zakresie pełni edukacja pacjenta. Korzystając z fachowego, ale zrozumiałego języka dla odbiorcy, trzeba wytłumaczyć mu każdy etap leczenia i znaczenie poszczególnych czynności. Bez tej wiedzy klient nie ma świadomości, ile traci, nie stosując się do zaleceń lekarza w ramach zaplanowanego procesu.
Warto pamiętać, że tak naprawdę w całym procesie opieki nad pacjentem najważniejsze jest podejście. Realizując najważniejsze zasady relacji człowiek-człowiek, istnieje duża szansa, że klient doceni nasze starania i odwiedzi nas ponownie.