W jaki sposób budować wizerunek eksperta w oczach pacjentów?

31 marca, 2022

Kiedy myślimy o podstawowych zadaniach, z których powinno się rozliczać lekarza, na myśl przychodzi sumienne wypełnianie obowiązków, trafna diagnoza, etyczne przeprowadzanie badań i zabiegów, a także jedna z naczelnych zasad medycyny Primum non nocere, czyli „Po pierwsze nie szkodzić”. Jednak należy również pamiętać o autorytecie w kwestii wiedzy medycznej oraz eksperckiego wizerunku w oczach pacjentów.

W dużych miastach wybór specjalistów jest bardzo szeroki. Pacjenci nie muszą się ograniczać do jednego lekarza, stąd też lekarze powinni postarać się o status eksperta, który jest w stanie dobrać właściwy model leczenia, dopasowany do indywidualnych potrzeb każdego pacjenta. Osoby, które nie są przywiązane od wielu lat do jednego lekarza, muszą znaleźć odpowiedniego specjalistę. Metoda prób i błędów w tym przypadku nie jest zalecana. Prawdopodobnie najczęstszym sposobem na znalezienie odpowiedniego specjalisty jest przeszukiwanie portali internetowych i sugerowanie się ocenami. Z tego względu, każdy lekarz oraz klinika bez założonego profilu nie tylko na portalach specjalistycznych, ale również na platformach społecznościowych jak Facebook czy LinkedIn, już na starcie pozostają w tyle.

Informacja kluczem do udanego zabiegu

Zabieg medyczny jest bardzo dobrą okazją do budowania wizerunku eksperta w oczach pacjenta. I choć w przypadku dentysty próba nawiązania dialogu z pacjentem w trakcie zabiegu jest niewskazana z oczywistych względów, to warto postarać się o komunikację przed i po wykonaniu usługi. Jednym z najgorszych uczuć, które mogą towarzyszyć pacjentowi przed i w trakcie wizyty u stomatologa jest niepewność. Często nie wiemy czego spodziewać się po zabiegu, jakie narzędzia będą używane, wszelkie działania lekarza mogą kojarzyć się z bólem i dyskomfortem.

Bardzo dobrym sposobem na wykorzystanie okazji do podbudowania wizerunku jest omówienie całego procesu przed jego wykonaniem. Pacjent wiedząc na co musi się przygotować, będzie spokojniejszy i upewni się, że lekarz, któremu powierza swoje zdrowie, jest fachowcem w swojej dziedzinie. W trakcie zabiegu, wskazane jest w nieinwazyjny sposób informować o następnych działaniach. Należy jednak wyczuć, czy pacjent chce być o tym informowany. Otwarta komunikacja jest tutaj kluczem do sukcesu. Zbytnia natarczywość może być dyskomfortowa dla osoby leżącej aktualnie na fotelu.

Cenne wskazówki na kolejne dni

Bez najmniejszych wątpliwości, każdy pacjent powinien zostać po raz kolejny poinformowany o wykonanych czynnościach już po zabiegu. Kiedy już stomatolog zakończy wszystkie czynności, pacjent będzie gotowy do wyjścia z gabinetu, należy zdjąć maskę ochronną i powoli, prostymi słowami, podsumować całość przeprowadzonych działań: dlaczego takie czynności były konieczne, co zostało zrobione, jakie efekty ma przynieść i jak należy postępować w najbliższym czasie – czy można spożywać pokarmy, napoje, co może zaszkodzić, a co pomóc, co w przypadku pojawienia się bólu lub nawrotu objawów.

Takie „zaopiekowanie się” pacjentem po zabiegu jest nie tylko przekazaniem niezbędnych informacji o następnych krokach, ale również wyrażeniem eksperckości stomatologa.

Wizyta rozpoczyna się już po przekroczeniu progu gabinetu

Właściciel kliniki dentystycznej powinien być również świadom, że na wrażenie i ocenę wizyty wpływa nie tylko to, co dzieje się na fotelu, ale również sposób, w jaki pacjent zostanie przywitany na recepcji, jak zwracają się do niego asystenci i pozostali pracownicy. Właściciel kliniki powinien pamiętać o wymaganym wysokim poziomie kultury osobistej zatrudniając osoby do pracy.

Jest wiele sposobów na utrwalanie wizerunku eksperta w oczach pacjenta, co zdecydowanie pomaga w utrzymywaniu stałej relacji i jednolitego procesu leczenia. Budowanie odpowiedniego statusu i marki osobistej z pewnością wpłynie korzystnie na liczbę pacjentów, którzy będą zadowoleni z fachowych usług. Wbrew pozorom, choć efekt leczenia jest bardzo ważny, nie jest on jedynym czynnikiem, który kierujemy się wybierając specjalistę dbającego o nasze zdrowie.

Udostępnij

Sprawdź czy Wasz gabinet jest gotowy na Elektroniczną Dokumentację Medyczną i wysyłkę zdarzeń medycznych do platformy P1!

This will close in 0 seconds

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram