Jak przygotować pacjenta i wytłumaczyć proces leczenia?

4 kwietnia, 2020

Często o sukcesie nawiązywanej relacji międzyludzkiej decyduje pierwsze wrażenie. Podobnie jest z relacją na linii pacjent-lekarz, a w szczególności pacjent-dentysta. Co zrobić, aby po pierwszej wizycie klient wrócił do nas, chcąc kontynuować leczenie czy kontrolę stanu zębów?

Cały proces opieki nad klientem najlepiej sprowadzić do kilku najważniejszych kroków tak, aby zadbać o każdy element i móc wyciągnąć wnioski po jego przeprowadzeniu. Zacznijmy więc od pierwszego etapu.

Przed pierwszą wizytą

Gdy zgłasza się do nas nowy pacjent, warto wypytać o szczegóły dotychczasowych doświadczeń w leczeniu, przeprowadzając wywiad stomatologiczny. Taką rozmowę najlepiej przeprowadzić twarzą w twarz, aby dopytać o ewentualne szczegóły. Pytania może również mieć sam klient.

W niektórych przypadkach prośba o wypełnienie tzw. ankiety zdrowia pozwoli przyspieszyć cały proces – zwłaszcza w sytuacji, gdy brakuje nam personelu do bieżącej obsługi pacjentów. Jednak odpowiednio poprowadzona rozmowa może od razu pozytywnie wpłynąć na całą relację. Według badań Naczelnej Izby Lekarskiej 92% lekarzy uważa, że umiejętności miękkie są równie ważne co wiedza i umiejętności fachowe. Na tym etapie można powiedzieć, że nawet ważniejsze.

Korzystając z aplikacji webowej IQ Dental, można usprawnić proces przeprowadzania wywiadu czy wypełnienia formularza przez klienta. Program zawiera moduł wzorcowej konsultacji oraz możliwość zaplanowania leczenia, który ułatwia wyjaśnienie pacjentowi poszczególnych kroków.

W trakcie pierwszej wizyty

Zazwyczaj dopiero w trakcie pierwszej wizyty pacjent ma kontakt z lekarzem, który będzie leczył jego zęby. Tutaj również istotne jest pierwsze wrażenie. Wszystko po to, aby poczuł się jak najbardziej komfortowo.

Dobrze byłoby, aby lekarz przed spotkaniem z klientem zapoznał się z zebranymi informacjami na temat jego dotychczasowego leczenia. Z algorytmem IQ Dental staje się to łatwiejsze. Częściowa automatyzacja diagnostyki i planowania leczenia pozwala szybciej wprowadzić lekarza w konkretny przypadek.

W ten sposób pacjent ma poczucie, że dentysta jest przygotowany i kompetentny w tym, co robi. Po wstępnym przeglądzie i ewentualnym badaniu następuje właściwe leczenie.

Aby pacjent pojawił się ponownie w gabinecie

Istnieje duża szansa, że klient usatysfakcjonowany przebiegiem oraz rezultatem pierwszej wizyty pojawi się ponownie u tego samego dentysty. Dobrze wiemy, jak regularne kontrole ułatwiają cały proces opieki nad pacjentem. Dzięki temu leczenie może być mniej bolesne zarówno dla klienta, jak i jego portfela.

Dużą rolę w tym zakresie pełni edukacja pacjenta. Korzystając z fachowego, ale zrozumiałego języka dla odbiorcy, trzeba wytłumaczyć mu każdy etap leczenia i znaczenie poszczególnych czynności. Bez tej wiedzy klient nie ma świadomości, ile traci, nie stosując się do zaleceń lekarza w ramach zaplanowanego procesu.

Warto pamiętać, że tak naprawdę w całym procesie opieki nad pacjentem najważniejsze jest podejście. Realizując najważniejsze zasady relacji człowiek-człowiek, istnieje duża szansa, że klient doceni nasze starania i odwiedzi nas ponownie.

Udostępnij

Sprawdź czy Wasz gabinet jest gotowy na Elektroniczną Dokumentację Medyczną i wysyłkę zdarzeń medycznych do platformy P1!

This will close in 0 seconds

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram